Monday, January 30, 2006

Kejahilan Kita

selain daripada shark fin sup. saya makan abalone dan sayur-sayuran. makan malam hari ini sedap seperti malam kelmarin. hari ini saya rasa ingin untuk berbicara dalam bahasa melayu. telah menukarkan blog skin saya kepada ya lebih sofistikated. cantik kan? betul ke ejaan itu? BM kerjaya telah menampakkan belang nya. Saya telah mula meminati B.M. apakah itu B.M? BM atau nama panjangnya Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan Malaysia. Tetapi tidak tahu mengapa, kita lebih mengutamakan bahasa inggeris sebagai bahasa perantaraan lebih-lebih lagi dengan pertukaran sistem bahasa komunikasi di institusi-institusi pengajian tinggi. Adakah B.M tidak boleh berkembang maju? atau sekadar di ketepikan? Setelah menonton rancangan televisyen "Songket bersama SKii" di kaca tv kelmarin, saya mendapati penggiat seni melayu adalah drpd golongan Peranakan bukannya Melayu secara lahir. Kenapa jadinya begini? Tidakkah Melayu mampu untuk menjadi penggiat seni warisan kita sendiri? atau kita begitu jahil akan nya? Melihat urat-urat benang yang menghasilkan sebuah songket yang bernilai membuatkan diriku terharu akan kelembutan dan ketelitian kraftangan kita ini. Sampai bilakah Melayu harus lupa diri dan memberi jalan kepada bangsa lain untuk menjadi perintis seni warisan masa hadapan?

Ditulis oleh,
Amanina.....

p/s: well, this is only a thing i felt like writing. No offence to any race. Its just something i feel should be written. Sorry to those who i left hanging n ive offended this far. Take care now. *BIG LOVE*

No comments: